My Blog List


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, August 26, 2010

Kesimpulan konstruktivisme


  1. Ilmu dibina oleh pelajar
  2. Pengetahuan sedia ada pelajar akan memberi kesan yang samada positif atau negative.
  3. Bermula daripada persekitaran
  4. Pembinaan struktur ilmu tak berlaku secara tak sengaja Mesti ada perancangan dan penyediaan aktiviti yang sesuai dan yang berpatutan.

Model 7 E's



MODEL 7 E’S

EXCITE (rangsangan)

  1. Memberi motivasi kepada murid
  2. Guna banyak bahan dan alat
  3. Aktiviti yang tidak berstruktur dan berstruktur eg permainan

EXPLORE (meneroka)

  1. Murid mula meneroka cara-cara untuk mendekati konsep yang telah di dedahkan dalam fasa “excite”.

EXPLAIN (menerangkan)

  1. Mula memberitahu atau menerangkan segalanya tentang konsep yang akan diajar daripada segi pemahaman sedia ada dan pengajaran yang lepas.
  2. Guru membantu dengan soalan-soalan yang berstruktur agar jawapan murid akan menjadi input untuk pemahaman murid

EXTEND (lanjutan)

  1. Aktiviti lanjut untuk menerangkan konsep
  2. Cuba untuk mendapatkan satu kesimpulan dan akan menguji hipotesis yang telah dibuat sebelum ini.

EXCHANGE (penukaran)

  1. Menukar kefahaman yang sedia ada sekiranya ada miskonsepsi
  2. Mengukuhkan idea yang telah dipelajari dengan mengaplikasikan dalam kehidupan

ii.

EXAMINE (penilaian)

  1. Penilaian
  2. Pastikan konsep fahaman murid adalah konsep yang ingin diajar

ZPD

Analisis SWOT Teori Konstruktivisme

Strength ( Kekuatan)

  • Berfikir dalam proses membina pengetahuan baru, murid berfikir untuk menyelesaikan masalah, menjana idea dan membuat keputusan.
  • Kefahaman :Oleh kerana murid terlibat secara langsung dalam membina pengetahuan baru, mereka akan lebih faham dan boleh mengapliksikannya dalam semua situasi.
  • Oleh kerana murid terlibat secara langsung dengan aktif, mereka akan ingat lebih lama semua konsep. Melalui pendekatan ini, murid membina sendiri kefahaman mereka. Justeru mereka lebih yakin menghadapi dan menyelesaikan masalah dalam situasi baru.
  • Guru sebagai pemudahcara,fasilitator yang membantu murid membina pengetahuan dan menyelesaikan masalah.
  • Penerapan nilai koperatif dan kolaboratif memupuk semangat bekerjasama dan secara tidak langsung penglibatan murid akan aktif dalam proses pembelajaran dan pengajaran.
  • Pelajar membina dan mendapat pengetahuan serta kemahiran dengan melibatkan diri secara aktif dalam pembelajaran untuk mencapai kefahaman.
  • Teori ini tidak menggunakan kaedah atau teknik pembelajaran yang kuno atau tradisional seperti menghafal, atau mengingat. Tetapi murid mendapat pengetahuan berdasarkan pengalaman yang dibina dalam minda mereka.
  • Oleh kerana pembelajaran berpusatkan murid dan murid terlibat secara terus, murid akan lebih faham, ingat, dan yakin maka mereka akan berasa seronok belajar dalam membina pengetahuan baru.

Weakness( Kelemahan)

  • Ketidaksediaan murid untuk merancang strategi, berfikir dan menilai sendiri teori pengajaran berdasarkan pengalaman sendiri kerana tidak semua murid mempunyai pengalaman yang sama atau menepati apa yang akan diajar oleh guru.
  • Tidak menyampaikan maklumat secara terus kepada pelajar.
  • Menjadi penghalang kepada kefahaman konsep dalam pembelajaran kerana tidak selaras dengan pandangan saintifik. Oleh yang demikian ia menimbulkan kesusahan kepada murid untuk mengasimilasikan dan menyusun idea saintifik baru.

Opportunity (peluang)

  • Murid perlu mengambil insiatif mengemukakan soalan-soalan dan isu kemudian secara individu murid akan menbuat analisis dan menjawab soalan-soalan itu.
  • Murid perlubertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiridan berusaha untuk menyelesaikan masalah.
  • Sentiasa mengadakan interaksi atau bertanya kepada guru agar dapat mengukuhkan ingatan dan kefahaman.

Treat (ancaman)

  • Memandangkan murid merupakan agen yang aktif di dalam kelas, kawalan kelas akan menjadi sukar untuk dikawal oleh guru.
  • Amalan yang dimajukan dalam pembelajaran secara konstruktivis dianggap tidak realistik. Guru merasakan penerangan mereka tidak penting lagi. Oleh itu, guru hanya bertindak sebagai agen pemerhati yang hanya akan membantu apabila murid memerlukan sokongan bantuan daripada pihak lain dalam mebina konsep-konsep baru.

Model 5 E's




PRINSIP TEORI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME

Implikasi Teori Konstruktivisme

Kanak-kanak ialah pembina teori. Ilmu pengetahuan tidak disampaikan kepadanya. Sebaliknya, dia bertanggungjawab membina pengetahuan. Oleh itu, guru perlu menyediakan suasana pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk pembinaan pengetahuan kanak-kanak.

Guru juga perlu menerima hakikat bahawa kanak-kanak datang ke kelas dengan berbekalkan pelbagai pengetahuan yang sedia ada dan nilai-nilai tertentu. Mereka akan membina pengetahuan berdasarkan idea-idea dan nilai-nilai yang sedia ada itu. Sebenarnya, guru bukan merupakan penyebar pengetahuan, sebaliknya beliau lebih merupakan seorang pemudah cara atau fasilitator. Beliau akan menyediakan pelbagai jenis bahan pembelajaran dan menggalakkan uji kaji, percubaan serta penyelesaian masalah agar pembinaan pengetahuan oleh kanak-kanak dapat berlaku.

Guru perlu menggalakkan interaksi di kalangan murid. Interaksi ini akan dapat memudahkan mereka bertukar-tukar idea dan pembinaan pengetahuan mereka. Guru juga perlu berupaya menyesuaikan diri dengan keadaan bilik darjah yang menggalakkan pergerakan murid dan tahap kebisingan yang dibenarkan. Bilik darjah juga perlu disediakan dengan pelbagai jenis bahan dan media pembelajaran yang boleh menggalakkan dan merangsangkan pembelajaran kanak-kanak. Bahan-bahan pembelajaran yang mencukupi dan mencabar akan memudahkan murid-murid membina pengetahuan.

Kurikulum yang disediakan tidak seharusnya terlalu ketat. Rancangan pengajaran dan pembelajaran perlu fleksibel kerana pada kebiasannya, proses pembelajaran kanak-kanak adalah spontan dan sukar diramal. Kurikulum itu juga perlu memenuhi keperluan, minat dan kebolehan kanak-kanak.

Teori Konstruktivisme Lev Vygotsky


Biodata Lev Vygotsky

Vygotsky lahir pada 17 November 1896 di Orsha, sebuah bandar kecil yang terletak di Belorussia dan dibesarkan di Gomel, sebuah bandar kira-kira 400 batu dari Moscow. Lev Vygotsky membesar dalam sebuah keluarga kelas pertengahan. Ibunya merupakan seorang guru namun tinggal di rumah sahaja kerana mendidik anak-anaknya. Vygotsky turut mempunyai seorang tutor peribadi yang bernama Solomon Ashpiz. Setelah menerima pendidikan awal di sekolah swasta, Vygotsky pergi ke sebuah Gymnasium Yahudi untuk meneruskan pengajian peringkat menengah. Beliau merupakan pelajar yang baik dan sering digelar sebagai ‘ professor kecil” kerana selalu memimpin diskusi mahasiswa pada topik berkenaan falsafah atau budaya yahudi, teater dan sastera.

Beliau menamatkan pengajian sekolah menengah dengan anugerah medal emas kemudian melanjutkan pelajaran ke Moscow State University dan tamat pengajian pada 1917. Setelah tamat pengajian, beliau bekerja di beberapa tempat antaranya Institut Psikologi pada pertengahan 1920 dan di beberapa pusat pendidikan di Moscow, Lerningrad, dan Kharkow. Beiau telah menulis buku tentang “Pemikiran dan Bahasa” dan “ Fikiran masyarakat”.

Teori Konstruktivisme Lev Vygotsky

Lev Vygotsky banyak menekankan tentang konstruktivisme sosial di mana ilmu pengetahuan dibina berdasarkan kepada interaksi sosial , alat budaya , dan aktiviti yang membentuk pembinaan dan pembelajaran individu.
Contohnya , Vygotsky mencadangkan konsep pembinaan zon proksimal , di mana kanak-kanak boleh menyelesaikan masalah sesuatu masalah dengan bantuan orang dewasa, rakan atau guru (scaffolding).


Zon Perkembangan Proximal (ZPD)


1. Terdapat dua konsep penting dalam teori ini ( Slavin, 1997 ), iaitu Zon Perkembangan Proximal (ZPD) dan bantuan (scaffolding).

2. ZPD merupakan suatu kemampuan untuk melakukan sesuatu dengan bantuan orang dewasa.

3. Dalam konteks pembelajaran, pelajar dan guru hendaklah bekerjasama untuk meningkatkan pelajaran dan membolehkan kanak-kanak melakuakn kerja tersebut sendiri.

4. Dalam erti kata lain actual developmental level merujuk kepada semua aktiviti yang boleh dipersembahkan oleh seseorang kanak-kanak sendiri tanpa bantuan orang lain.

5. Sebaliknya, zone of proximal development ialah sesorang kanak-kanak atau pelajar melakukan sesuatu kerja dengan bantuan orang lain.